Sabtu, 4 September 2010

tentang RAYA ku

aku tak tau mau tulis apa, tapi oleh sebab hati ni terasa mau menulis, aku pun buat la entry ni. seja dari skang aku akan meninggalkan Kent tercinta di lembah tuaran... "LABUAN.. WAIT 4 ME!!!!!!!" hahaha.. yup hala tujuan Labuan lah.. apa lagi.. kampung halaman terchenta.

masa mula-mula start puasa tu aku ada balik labuan juga.. tapi kejap ja.. balik weekend coz takda cuti.huhu skang Cuti secara rasminya bermula... heheh enjoy habis-habisan la raya ni.

aku tak tau nak tulis apa... nak cerita pasal raya di labuan la.. hehehe.. kalau di rumah aku raya tu sama jak dengan raya kat tempat lain kot.. hihihi.. tetap ada orang pasang Cucul (pelita), main mercun, meriam buluh... heheh.. tapi kalau makanan kat umah aku... hari raya pertama wajib ada kari ayam.. tapi rendang, ketupat dan lemang tu takda pon.. owh btw kat labuan lemang tu memang orang jarang buat... lemang tu ada pun sebab orang semenanjung perkenalkan... hihihi.. rasanya macam tu la.. kat umah aku kalau rajin tu kadang-kadang mama buat Lamban. Lamban ni sebenarnya nasi pulut yang dibungkus dengan lamban... kalau tak silap aku nama daun tu daun Nyirik... kalau aku tak silap lah.. coz aku ni kureng sket nama-nama daun ni.. hahaha

apa lagi ek... owh ya.. kalau hari raya pertama tu biasala.. pegi sembahyang raya, lepas tu pegi ziarah kubur.... lepas tu petang plak duduk umah ja tunggu tetamu... biasanya raya pertama dan kedua kami dirumah ja. after that baru lah pegi beraya. dan biasanya yang datang beraya awal tu adalah family yang tinggal jauh n kawan-kawan parent aku. kalau orang sekampung plak mesti datang raya keenam or ketujuh.. huhu...

hurmm tu la sket pasal raya kat kampung ku... ok nanti lagi aku cerita2 k... nak siap-siap ni... jap lagi nak balik... yay!!



Tiada ulasan: