Jumaat, 26 November 2010

Telah pergi~

semalam lebih kurang jam 2 pagi kazen kol mama... dia bagitau nenek takda dah.. (nenek saudara) huhu dah sampai masa dia.... inalilah.. ku sedekahkan al-fatihah untuk arwah....

tadi selesai pengebumiannya lebih kurang pukul 11 pagi. btw dorang tak urus mayat semalam dorang urus siang. memang kebiasaan kat sini... ada lambat sedikit... sesetengah tempat biasanya akan tetap urus mayat walaupun tengah-tengah malam. tapi kat sini tak.. biasanya akan tetap tunggu siang.. kalau meninggal malam.. biasanya akan dikebumikan sebelum zuhur keesokan hari nya.


tadi aku sempat juga datang ikut skali solat jenazah.. then pegi tanah pekuburan... semua lelaki ja yang pergi...  kat sini perempuan tak kan ikut ke tanah perkuburan walaupun keluarga terdekat.... orang cakap "inda kuasa".. (kira taboo laa...).... memang perempuan takkan ikut... kanak-kanak pun...

hari ni kali pertama aku ikut ke tanah perkuburan.. tengok sendiri macam mana jenazah diturunkan ke lahad.. lepas semua di selesaikan.. sebelum ni aku tak pernah ikut... pernah dulu pun ikut tapi pengebumian sorang family sebelah mama aku... tapi tu non-muslim.. lain la.. ofcoz la takda talkin suma-suma tu... huhu

 hurmm selesai semua tadi aku pun balik... skang kat kedai ni...

p/s: mari sedekahkan al-fatihah untuk arwah... moga rohnya dicucuri rahmat...

2 ulasan:

Zahariah Mastar berkata...

Takziah zul...smOga rohnya d rahmati Allah..

Zulkifly Omar berkata...

huhu.. thx za... moga rohnya dirahmati..