Ahad, 2 Januari 2011

Fakta: Bunga Terbesar di Dunia????



ok.. sebelum ni aku ada wat entry Fakta pasal bunga pakma/raflesia.. bunga yang terbesar di dunia.... hehe.... kalau korang ada baca larr.... so insan yang komen... 


"aku rasa raflesia bukanla bunga terbesar.. bunga terbesar adalah dari genus amormophallus yg juga byk tumbuh di sekitar sabah.."


so aku pun meminta pertolongan encik google yang baik hati. setelah berusaha dengan besungguh-sungguh aku dapat dah jawapan dia... hehe sedia??? 

bunga dari genus amormophallus atau lebih dikenali dengan nama The Titan Arum                                                    adalah bunga yang juga bersaiz besar dengan mampu mencapai ketinggian 12 meter dan berat 80kg... bunga ni juga mengelkuarkan bau busuk apabila mekar sama macam bunga raflesia. jadi, kalau kita lihat dari segi saiz... Titan Arum ni terang-terang la jauh lebih besar dari raflesia kan???
The Titan Arum
tapi..jika anda menjawab bunga raflesia adalah bunga terbesar di dunia... anda masih betul.. sebab bunga yang kelopaknya mampu mencapai satu meter dan berat 15 kg ni adalah BUNGA  TUNGGAL yang terbesar di dunia. 


dan untuk pengetahuan anda... walaupun bunga Titan Arum tu nampak besar sebenarnya ia  adalah gugusan bunga kecil. jadi bunga ni memegang gelaran the largest unbranched inflorescence in the world of flowering plants ( GUGUSAN BUNGA TANPA CABANG TERBESAR DI DUNIA.) lebih kurang macam tu larr.. aku tak tau betul atau tak aku translate tu..huhu.. 


jadi aku harap jelas larr kan... hehe boleh baca di sini kalau mau tau info lanjut.


sekian. salam hormat.



Tiada ulasan: