Jumaat, 4 Februari 2011

Belanjawan A.K.A Bajet 2011


entri ini adalah tentang perbelanjaan dan bajet peribadi aku... bukan bajet negara.. harap maklum...

lalalala.... elaun dah kuar.. jadi skang kena la wat belanjawan untuk memastikan duit cukup sampai elaun seterusnya... takut pula aku dapat duit banyak-banyak ni. pertama kali dapat duit sekaligus.. kalau dulu masa program persediaan elaun masuk tiap-tiap bulan.. jadi senang sket mau urus.. tapi sekarang elaun keluar sekaligus untuk satu sem.. so memang kena betul-betul urus duit ni. kalau tak karang tak cukup sampai habis semester ni. huhu...


aku memang dah buat juga bajet untuk elaun kali ni... jumlah tak payah la aku nyatakan.. hehe.. tapi bajet aku merangkumi:

  • simpanan ASB
  • buku dan assignment.
  • bil broadband
  • makan
  • simpanan kecemasan
  • dan lain-lain.
  • Modem Broadband (kena bayar kawan aku.. lama dah aku guna modem dia percuma... )
  • External Harddisk. ( susah mau simpan tlampau banyak fail dlm laptop..)
ok tu ja la yang ada dalam senarai bajet aku. huhu jumlah-jumlah wajib yang harus dibahagikan. tapi untuk perbelanjaan lain tu ada juga lebih lagi lepas tolak suma yang dalam senarai tu.. huhu.. harapla bajet aku ni dapat tercapai dengan jayanya...  yalah aku ni kureng sket dalam mengurus bajet ni... selalu tewas dengan kehendak... sampai lupa dengan keperluan....


p/s: marilah kita sama-sama berjimat cermat...  berhemah dalam berbelanja...

3 ulasan:

... berkata...

as salam...
pengurusan harta tu~
ingat AKPK ;)
elaun berbaki tu, selain akaun asb, takde yang lain?
cari akaun pelaburan yang lain.untung jangka masa pendek ke..sebab nak cover balik duit kegunaan yang kamu dah sediakan kat atas.macam broadband tu, tak tahu pula kamu ambil yang mana satu.pakej mahal ke, murah.tu kena cover balik.seeloknya, kalau ambil pakej murah, rasanya elok telefon tu, dijadikan modem, ambil pakej celcom yang seminggu tu.baru rm 18.

Zulkifly Omar berkata...

wslm
huhu... amik broadband yang 68 punya.. yg 5gb.. kalau amik yg murah limt download sket.. x smpai sebulan dah habis... huhu hp plak memang x ble wat modem.. hp murah... huhu.. anyway thx 4 the suggestion... nanti pikir lagi.. huhu

dyg berkata...

salam..menyampuk jap..
aku slalu guna hp jadi modem, lambat.
bagus lg modem yg real jd modem..
lgpun klu guna hp cepat panas hp nnt..hehehe......=)