Jumaat, 17 Jun 2011

Maiee tah Batutuan... Ini entri bahasa ibundaku...


banaa nya aku buat entri ani untuk nyahut cabaan We Are Sabahan Blogger Mania untuk entri Blogger of The Month Jun 2011 (BOTM). ulih sabab temanya 'Bahasa Ibunda'.. jadi entri ani ku taip tah dalam bahasa ibunda ku spanuhnya..InsyaAllah. inda jua ku campin banaa.. tapi bulih-bulih lah uja dangan.. mun bacaita sama paci-paci kah.. kakal jua usailah nya dangan tutuan kadayan ku atu... ehehe (adeh ani puji die sandiee usulnya...)


kang ani palihatan ku amai yang inda baapa kan nutu akan bahasa sandiee... ada jua kawan ku sama-sama jua kadayan tapi kadang kakal jua 'bersaya-saya'. bukan jua apa lah.. tapi mun sama-sama diee tu jan tah jua hantap kan bahasa malayu nganya dipakai... galat pasaan ku bah mun sama-sama pandai kan batutuan tapi lain tah pulang bahasa dipakai.. tapi mun dalam situasi asmi tu inda jua ku kisah lah kan.. meeting kah cuntuhnya.. jumpai cigu kah.. pegawai-pegawai.. kalau atu ngam tah jua mun kan cakap malayu usai.

Bukan nya apa.. ugi asanya mun inda dapat kan batutuan bahasa sandiee ani.. sayangnya dangan.. waisan diee jua tu.. kang mun samuha tia inda kan batutu bahasa sandiee hilang jua tu mun batah-batah... hehehe.. aku ani nasib jua dapat kan batutu kedayan ane... waisan sabalah bapa ku... mama ku Dusun Tatana.. tapi mun kana suuh aku mimboros dusun (batutuan dusun) nya dangan.. habuk luan inda ku tahu... patutnya sadaa kita ni.. panting kan di kakal kan bahasa sandiee... jan hantap kan ngagung kan bahasa dangan sampai bahasa diee hilang catu nganya... indung lah yang panting ngajaa anak-anak.. kan dihaapkan skulah nada tu.. alum kali kan ada bahasa tiap-tiap suku kana jadikan elektif di skulah...

jadi tanggungjawab kita samuha tah supaya bahasa ani kakal lagi sampai tah baibu tahun akan datang.. insyaAllah...

cukup tia pasaan ku eh.. panjang udah ni... kang kan men'translate' lagi.. mayahie aku tu mun panjang-panjang..

Terjemahan dalam Bahasa Melayu Piawai:


Sebenarnya saya menulis entri ini untuk menyahut cabaran We Are Sabahan Blogger Mania unuk Entri Blog of The Month Jun 2011 (BOTM) . Oleh kerana temanya ialah ‘Bahasa Ibunbda’,  Jadi entri ini akan ditulis dalam bahasa ibunda saya sepenuhnya. InsyaAllah. Saya tidak pandai sangat, tapi bolehlah kata orang. Kalau berbual dengan pakcik-pakcik, masih baik lagilah bahasa Kedayan saya..hehe (adeh ini pui diri sendiri namanya..)

 Sekarang ni saya lihat ramai yang tidak tahu untuk bertutur dalam bahasa ibunda sendiri, ada juga kawan-kawan saya yang sama-sama berbangsa Kedayan tetapi kadang kala masih ‘bersaya-saya’ ( menggunakan Bahasa Melayu). Bukan apa, Cuma kalau sesama  bangsa tu janganlah Bahasa Melayu sahaja digunakan, janggal saya rasa kerana sama-sama boleh bertutur menggunakan bahasa ibunda tetapi bahasa lain pula yang digunakan. Kalau dalam situasi rasmi itu cerita lain. Dalam mesyuarat contohnya, berjumpa dengan cikgu atau pun pegawai-pegawai, bercakap dalam Bahasa Melayu stnadar itu satu keperluan.

Bukannya apa, rugi rasanya kalau kita tidak bertutur menggunakan bahasa sendiri, sayang orang kata, warisan kita juga. Nanti kalau semua tidak mahu bertutur dalam bahasa sendiri, bahasa ibuda kita boleh hilang lama kelamaan. Saya sendiri bernasib baik boleh bertutur bahasa kedayan, warisan sebelah bapa saya. Ibu saya adalah Dusun Tatana, tapi kalau disuruh mimboros dusun (bertutur bahasa dusun), sepatah haram pun saya tidak tahu. Sepatutnya kita sedar, penting untuk dikekalkan bahsa kita sendiri, jangan terlampau mengagungkan bahasa orang lain sampai bhasa kita hilang macam tu sahaja.Ibu bapalah yang penting mengajar anak-anak, kalau mahu harapkan sekolah, belum tentu bahasa tiap-tiap suku dijadikan elektif di sekolah.

Jadi tanggungjawab kita semualah supaya bahasa kita kekal  sampai beribu tahun akan datang. InsyaAllah.

Cukuplah saya rasa, panjang sudah ni. Nanti mau menterjemahkan lagi, menyusahkan saya kalau panjang-panjang.... 

p/s: fuhhhh!! selesai... susah juga menaip dalam bahsa ibunda aku ni walaupun perkataan kedayan hampir 90% adalah sama macam bahasa Melayu. Perbezaan besar cuma dialek...

18 ulasan:

~NieZa~ berkata...

kehkehkeh...dua sudah ku bca aku nda paham...yg ini aku paham..nda payah bca yg BMnya lagi..kekeke

gdluck zoul!!! ^^

Aki berkata...

hahaha.. setakat ni c Aki paham semua., ngam tah jua tu Bro,anak2 kang ani,jaang kan betutuan bahasa sendii.. Malu kali ah.. beranti.. Mun c Aki,nda puas kali ah belajar bahasa sendii nganya,kan blaja yang lain jua.. Hahaha..

PK berkata...

kah kah kah!!! nice.

gua baca dgn intonasi suara yg mengada-ngada..

PK berkata...

lupa...gua mohon share satu perenggan..

dayang berkata...

wah...siok jua ni jul...awu banar tu ada jua merati bahasa ibunda tapii yg bagi supan malar be'saya2 sama kitani...padahal.....hahahahhaa...

Zulkifly Omar berkata...

Nieza: good.. hahaha.. ani nganya yg ku t'ulah...

aki: awu banaa tu.. hahaha

Pk; suka hati mu tah kan baca cana pun.. share tah saja.. haha

dyg:hahaha.,.. usaha memartabatkan bahasa sandiee.. kekeke.... haap tah amai yang mahati...

samizul.net berkata...

Yeahh! The 4th one! =D

Oo begini pula B.Kedayan.. Macam banyak juga yang bulih2 aku faham sebab ada dalam Melayu, ehe. Apapun, aku memang sentiki lah isi cerita tu. Tu lah tu aku mau 'umpat' di pos blog sempena penganjuran BOTM Bahasa Ibunda ni. Ada udang di sebalik nasi goreng seafood pedas, keh3..

Apapun, terima kasih atas kesudian menyertai! Nanti siang pagi aku promo ya.. Sekarang masanya nda sesuai, ehe.. d(^^,)

samizul.net berkata...

Ohya satu lagi, aku sudah klik +1 sama Reaksi Anda tu.. Semua peserta aku buat begitu [mana yang ada lah] sebagai tanda dorongan. Harap dapat naik di Google, ehe X)

Pink Diva berkata...

Bahasa kedayan?bawu sia dgr tauk..bahasa ni hampir sama dengan bahasa Malay..sikit pham..jejeje..

Moreover..well done dear..:)

like it..

Akue Achik berkata...

atu ya,,kedayan berabis eh.. :D
tergagau jua ku kan membaca..haha

Doress Scholastica berkata...

yaaa ... itu dia... agi idup agi ngelaban . (eh , ada kaitan ka?)

saveqmm berkata...

selesai juak ya zoul..aq lagi ni..huhuhu

tity berkata...

indung jua salah ah?...tp btl lah.semua dr atas2 jg utk menurunkan warisan kita ni..

mun saya2 tu ok lg kali..kalau ber-i-i-u-u...nah..lg susah tu...

:)

Awang Afif berkata...

salam... bah sbangsa jua kita ni...
hehehe...tp kuang q pandai btutuan bhasa sndie ani... hehe
kena blaja lagi ni... nice2.

nowriz berkata...

awu eh.. sandiee eh.. mun bersaya2 atu bulih lagi kuterima.. tapi mun anak kebaru2an tinggal d KL.. baru 3 tahun skulah d KL.. suda tia besemenanjung aa bila mulih ke KK.. membari gali eh.. rasa kan membari penampar ehh... :p

Zulkifly Omar berkata...

@awang afif: blaja plahan2.. dpt tu.. hehe

@nowriz: hehe atu sandi tu ah..

Pink Diva™ berkata...

congrats for the BOTM winning.

saveqmm berkata...

ko la jugak zoul..tahniah zoul...