Khamis, 14 April 2016

Tips hidup di Sekolah Pedalaman...

Kalau kau memang orang kampung.. betul-betul kampung yang pergi sawah tanam padi.. ikut ibu ayah tombak sawit atau masuk hutan bagai.. kau tak perlu tips untuk survive di sekolah aku sekarang. Aku yakin kau boleh ja survive...

Ok... tips ini hanya terpakai kalau sekolah kau sama level macam sekolah aku.. baca SK Ladang Tomanggong.

1. Cari sumber hiburan.

 Rumah aku masalah coverage... so, broadband berkuoata data banyak perlu dilupakan. Fixline lagilah tiada.. so, streamyx pun bukan pilihan. Oleh sebab elektrik 24 jam dan percuma, maka pilihan terbaik adalah ASTRO. So, aku dan housemate subscribe Astro Superpack... kira full channel la... lengkap dengan Beyond dan PVR bagai... aku gila tengok tv... so, memang tak membazir... dan kerja pun paling lewat balik rumah jam 2 petang... ada banyakkkkkk masa layan tv....

2. Pastikan rumah lengkap dengan kemudahan.

Dari rice cooker sampailah bantal yang sedap bawak tidur.. pastikan ada. jangan nak berjimat bagai... kau mampu!!!  so, termasuklah peti sejuk, kipas, kelengkapan  masak, mesin basuh (yang ni rumah aku takda).. dan apa-apa saja yang kau rasa perlu.. pastikan ada. supaya kau tak terasa yang kau duduk jauh dari bandar.. jauh dari rumah....

3. Belajar kemahiran asas.

Kemahiran asas maksud aku, tukar kepala paip, tukar mentol, simple electrical wiring (suis, light bulb bagai...), masak nasi (takkanlah tak pandai...) Mesti belajar... ko ingat tukang paip senang-senang nak datang tempat ko tinggal...???

Satu lagi... belajar TUKAR TAYAR jika anda berkenderaan sendiri.kereta aku jenis tayar gantung di bawah kereta.. kalau simpan dibonet takpalah..)...  serius aku bawa masuk kereta tanpa apa-apa basic pasal kereta termasuk tukar tayar.  kalau kau sudah baca entry sebelum-sebelum ni... kau tau jalan ke sekolah aku adalah jalan tidak berturap. Risiko tayar pecah sangat tinggi... Sepanjang setahun ni, tayar aku empat-empat dah pernah pancit... dua dah tukar tayar baru sebab pecah... Pernah sekali tayar aku pecah masa dalam perjalanan balik ke sekolah.. jam 8 malam di tengah ladang sawit... kau rasa? dan paling epik masa tu aku tak reti pun turunkan tayar spare aku.. huuuuuu...

4. Ambil Insurans..

Sila lengkapkan diri kau dengan insurans.. Insurans Perubatan (Medical Card)... Insurans nyawa terpulang.. aku ambil sekali..  Kau dah la kerja jauh.. driving jauh.. (dari sekolah aku ke Kota Kinabalu perlu memandu 9 jam termasuk 2 jam jalan ladang tak berturap dan sunyi dari sekolah ke jalan utama, belum sampai rumah aku eh.. Kampung aku di Labuan.. lagi 3 jam jaraknya dari KK n perlu rentas laut bagai..) so, perlindungan kewangan tu confirm penting. lagipun mampu!!!

5.Ubat-ubat

Ubat basic sediakanlah.. panadol, minyak angin, ubat selesema, plaster luka.. paling senang pastikan ada first aid kit di rumah. penting. klinik jauh weii....

6. Berbaik-baiklah dengan semua orang

Berbaik-baiklah dengan semua orang. Sekolah pedalaman ni komunitinya kecik. Sekolah aku pun sekolah kurang murid. Guru pun pusing-pusing orang yang sama... takkan kau nak bermasam muka.. dorang juga yang akan tolong kau kalau kau susah. Selain cikgu, kerani pun kau bebaik-baiklah.. dia yang urus gaji kot... hehehe

6. Sabar dan Redha banyak-banyak.

Sabar dan redhalah bila dapat posting sekolah pedalaman... pasti ada hikmahnya.

Sabar dengan karenah kawan-kawan sekerja.. makin kecil satu-satu komuniti, makin besar dan lucu politiknya.. pandai-pandailah bawa diri.

Sekian untuk kali ini.

Tiada ulasan: